בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » סריקת מיואונים

סריקת מיואונים

מאת גל ברק

כולנו מכירים את שיקוף הרנטגן המבוצע בנמלי תעופה, ומאפשר לראות תכולתו של תיק בלי הצורך לפתוח אותו. ללא ספק אחת השיטות המתוחכמות ביותר לסריקה ולבדיקה בטחונית.

חיסרון אחד לא קטן יש לשיטה זו: סקירת קרני הרנטגן אינה מסוגלת לחדור לתוך עצמים בעלי צפיפות גבוהה. כמובן, אם ”מסננים“ אנשים, אז ישנה גם בעיה בריאותית. ולא הזכרתי את הדברים שכלל לא יכולים לעבור שיקוף שכזה, מסיבות שונות ומשונות…

חוקרים ממעבדת המחקר של משרד האנרגיה בארה“ב (לוס אלמוס) מצאו דרך חדשה לסרוק דברים, במיוחד כאלו צפופים (וזיהויים), והיא תוך שימוש בחלקיקים הנקראים מיואונים. המיואונים נוצרים באופן טבעי באטמוספירה כתוצאה של הקרינה הקוסמית, ובהם ניתן להשתמש ללא צורך במקור קרינה נוסף, לצורך השיקוף. מאחר ואלו נוצרים באופן טבעי, די ברור שלא מדובר בקרינה שעלולה להיות לה השפעה בריאותית מסוכנת, ובנוסף, בגלל חדירותה הרבה של הקרינה, אפשר לשקף בה דברים גדולים בהרבה (וצפופים בהרבה) מזה שניתן לסרוק בקרינת רנטגן.

בעוד שהתהליך יחסית איטי, ניתן לסרוק על-ידו דברים יחסית גדולים ובצורה תלת מימדית, למשל משאית שלמה על כל ציודה (תוך כדקה ניתן יהיה לזהות, בנפח כזה, קובית אורניום בעלת צלעות של כ-10 ס“מ) . עוד יתרון: העובדה שניתן להבחין בחומרים צפופים, תאפשר לזהות, בקלות יחסית, את החומרים הרדיואקטיביים המשמשים בפצצות אטום, ולעזור במניעת הברחות חומרים אלו.

אז האם נראה סורקי מיואונים בנמלי התעופה בקרוב?
קרוב לוודאי שיקח עוד קצת זמן. מאחר ויש טכנולוגיות מתחרות, יתכן שאחת תתפוס את מקומה עוד לפני השלב המסחרי, או יתכן שמכשירים כאלו יוצבו רק במקומות מאד מסויימים… אבל הטכנולוגיה קיימת, וניתן יהיה להשתמש בה בצורה מלאה בקרוב.

מקורות:
(Nature 422, 277 (2003

ScienceNOW — Minkel 2003 (320):3

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.