בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » המידע העדכני בנוגע לחקירת תאונת מעבורת החלל

המידע העדכני בנוגע לחקירת תאונת מעבורת החלל

מאת גל ברק

לפני מספר דקות הסתיימה מסיבת עתונאים של כשעה וחצי. אני אשתדל להביא את עקרי הדברים:
כמובן עדיין לא ניתן לקבוע מהו הגורם לתקלה, וכל השערה תשאר בגדר שכזו. למרות זאת, נתוני הטיסה, עליהם עוברים ביסודיות, מגלים תמונה ברורה יותר, כבר עכשיו, של הארועים. מבחינת לוח הזמנים, הדברים הלא צפויים במידה מסויימת, מתחילים כבר בתוך האטמוספירה, אך עדיין בגובה רב, כאשר המעבורת עוברת מעל החוץ המזרחי של ארה“ב. האינדיקציות הראשונות לתקלות, כפי שכבר נאמר קודם לכן, היו הפסקת ”דיווח“ מחיישני טמפרטורה הנמצאים על הכנף השמאלית, ובין היתר באיזור בו ממוקמים הגלגלים השמאליים האחוריים. זוהתה נקודה, באיזור כן הנסע, בו מצטלבים חוטים היוצאים מהחיישנים ומתחברים למערכות המעבורת האחרות. כאן רצוי להזכיר, כי למרות מה שדווח בדיווחים מבולבלים במקצת כדיווחים ראשוניים, לא היתה אינדיקציה על חימום, אלא שברגע מסויים ישנה הפסקה של קבלת מידע מהחיישנים בכנף. לא מדובר על מצב של זיהוי התחממות ואז נתק, אלא נתק פתאומי. לעומת זאת, כן חלה עליה ברת מדידה ולא רגילה, בטמפרטורה בחלק החיצוני של צד שמאל של גוף המעבורת. פנים המעבורת באותו המקום, נשאר בטמפרטורה רגילה. מידע נוסף שעלה ביום האחרון הוא על כח ההתנגדות (drag) שהופעל על הכנף השמאלית בשלב מסויים: פעמיים במהלך הירידה הורגשה עליה בכח זה על הכנף השמאלית לעומת הימנית. דבר זה אינו בלתי רגיל במעבר בין שכבות אטמוספירה למשל, ובהחלט נמצא בטווח שהמערכת האוטומטית שמטיסה את המעבורת יכולה לפצות עליו, אבל אלו קריאות שגובהם גדול מאלו שהתקבלו עד כה, בנחיתות קודמות.

יש לציין, בהקשר זה, כי קצף בידוד שהשתחרר ממיכל הדלק החיצוני בעת ההמראה, יתכן שגרם נזק לאיזור זה בכנף, אך ההערכות שנעשו על הקרקע לאחר ניתוח התצלומים מהשיגור, הסיקו שאין בעיה בטיחותית בכך. גם עכשיו, נראה בסבירות נמוכה בלבד שזוהי יכולה להיות הסיבה לתאונה, אך לאור התאונה, נושא זה, כמו כל מערכות המעבורת האחרות, יבדק שנית. בכל מקרה, גם אם היה ידוע על בעיה בטיחותית שכזו מראש, כך אומר מנהל תוכנית מעבורת החלל רון דיטמור, לא ניתן היה לעשות דבר לתיקונה.

הצוותים ממשיכים לעבור על נתונים נוספים, וסביר שישנן עד כ-32 שניות נוספות, שאין אליהם גישה ”רגילה“ במחשבי הבקרה, ובהמשך ניתן יהיה לגשת אליהם. הסיבה לדבר שכזה היא שכאשר רמת הדיוק וההתאמה של מידע ממקורות שונים נמוכה מ-80% (אני לא יודע, ולא פירטו איך בדיוק עושים את החישוב הזה) המידע לא מועבר למחשבי הבקרה, אלא מסומן כמידע שגוי. יתכן שלמרות שהמידע סומן כשגוי, עדיין ניתן יהיה למצות ממנו ידע נוסף על השניות האחרונות של המעבורת.

במקביל לחקירת המידע במחשבים, דובר בתקשורת כבר רבות על נושא זה, מתקיים איסוף השברים. מעל 100 אנשי סוכנות החלל האמריקאית, בעזרתם של אנשי סוכנויות אחרות וכוחות מקומיים, עובדים על איסוף השברים ושינועם לנקודת איסוף מרכזית, בסיס חיל אויר בטקסס, בשלב ראשון. לחקירה יצטרפו גם אנשים שחקירה מסוג שכזה (שימוש בשברים כדי לנסות להבין מה קרה לכלי טיס) היא מומחיותם.

עדויות רבות נוספות מגיעות בכמות גדולה דרך האינטרנט, כאשר ב-NASA פתחו תיבת דואר אלקטרוני רק למטרה זו, ומגיעים אליה עדויות רבות וצילומים רבים של המעבורת בשלבי טיסתה מעל ארה“ב. בנוסף, נגבו תצהירים של אנשים שונים לגבי ארועים מיוחדים בזמן הטיסה. כל אלו יבדקו לעומק בקרוב.

לגבי הטיפול במשפחות, אני מתאר לעצמי שאין צורך להוסיף. נושא זה נידון בתקשורת בהרחבה.
כן אומר בנושא זה, שחלקי הגופות שנמצאו, שייכים לכל חברי הצוות, ולא רק לאדם אחד או שניים מהם. זיהוי חלקי הגופות, כפי שאפשר להבין, כבר מתקדם.

טכס אזכרה רשמי מתוכנן להתחיל מחר בשעה 19:45 במרכז החלל ע“ש ג‘ונסון, בהשתתפותם, בין היתר, של נשיא ארצות הברית ורעיתו.

עדכונים: (4/2/03 - 15:58)

המידע על מציאת חלקי גופות של כל האסטרונאוטים הוא כנראה מידע שגוי. את זה אני מוסיף על סמך קריאה של מה שנכתב באמצעי התקשורת אתמול.

מבחינת הנתונים הטכניים, מתברר שבחיישנים נוספים (שנתוניהם נבדקו רק אתמול) כן הורגשה עליה לא רגילה בטמפרטורות. עליה זו התחילה לפני הזמן שסברו שבו התחילה אות עלית הטמפרטורה.
מבחינת הנתונים ולוח הזמנים, כפי שידועים עד כה (עפ“י שעון ישראל) :
15:52 - שלשה חיישנים הקשורים לבלם הגלגלים השמאליים מדווחים על עליה בלתי רגילה בטמפרטורה.
15:53 - חיישן נוסף באותו האיזור (גם קשור לגלגלים) מדווח על עליה מהירה, יחסית, בטמפרטורה.
15:55 - חיישן רביעי של בלם הגלגלים השמאליים מראה עליה חדה בטמפרטורה.
15:57 - הקשר עם חיישני טמפרטורה על הכנף השמאלית נותק (לא הובחנה עליה לא רגילה בטמפרטורה לפני כן, באותם החיישנים).
15:59 - מיד לפני איבוד הקשר עם המעבורת, ישנן עדויות לגרר על משטחי הניהוג על הכנף השמאלית, אשר גרמו להפעלת שני מנועי ניווט למשך 1.5 שניות, כדי לפעול נגד אותו הכח.

טכס האזכרה יהיה היום בשעה-20:00 שעון ישראל.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.