בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » עוד תאוריה המסבירה קיום המים הנוזליים במאדים

עוד תאוריה המסבירה קיום המים הנוזליים במאדים

מאת גל ברק

בשבוע האחרון פורסם בשבועון Science מחקר מעניין, אך שמסקנותיו שנויות במחלוקת במידת מה. תאוריה זו קיבלה פרסום רב בכלי התקשורת, בשל ההצעה החדשנית, ולכן ברצוני להתייחס אליה.

כבר במשך שנים ידוע על ערוצים, הנמצאים על פני השטח של מאדים. אותם ערוצים נחקרו במשך זמן רב, ובצורה מאד מקיפה, בין היתר כי במשך תקופה ארוכה, האמינו שאותם הערוצים הם תעלות שנוצרו בצורה מלאכותית (ב-1909, אגב, היתה כתבה ב-L.A. Times, על כך שאסטרונומים רואים בניית תעלה חדשה :) ).
אותם הערוצים, כך מאמינים כיום (ואין סיבה להאמין אחרת) נוצרו ע“י שחיקה שמקורה זרימת מים.

התאוריה השלטת כיום, היא תאוריה שאומרת שבעבר, למשך תקופה ארוכה מאד, מאדים היה רווי במים נוזליים. אך המחקר החדש מספק הצעה נוספת, ליצירת אותם ערוצי מים. עפ“י עורכי המחקר, יתכן בהחלט שפגיעות מטאורים חיממו את פני הקרקע של מאדים, מספיק כדי לגרום לאפקט של הפיכת המים לנוזלים, ואף יצירת אטמוספירה למשך זמן מסויים.

חימום ע“י התנגשות הוא לא תאוריה מופרכת. ידוע , פיסיקלית, שבתהתנגשות גופים נוצר חום. כמו כן, די ברור כיום, שאחד המקורות לאנרגית חום במערכת השמש, בזמן הווצרותה, הוא הווצרות המערכת, ע“י ההתנגשויות בין גופים (לא בהכרח במצב מוצק) קטנים יותר. החידוש הוא, שלפי דעתם של מחברי המחקר, אותו החומר שהתחמם, כתוצאה מפגיעת מטאורים, התפשט על פני כל מאדים, כתוצאה מעוצמת הפגיעה, וחימם את המים שהיו בקרבת האדמה (בצורת קרח) על פני כל הפלנטה.

מטאורים בגודל של 100, 200 או 250 ק“מ, עפ“י המודל, יגרמו לשנתיים, 55 שנה או 200 שנה (בהתאמה) של טמפרטורת קרקע גבוהה מספיק לשם קיום מים בצורתם הנוזלית. מים אלו ישטפו בשטפונות את הקרקע, ואחד התוצרים שלהם יהיה אותם הערוצים שהזכרתי קודם.
לכן, לדעת עורכי המחקר, יתכן שהמים שהיו על פני קרקע המאדים, בצורתם הנוזלית, בעבר, אינם תוצאה של תקופה ארוכה מאד של קיום אטמוספירה ותנאים מתאימים (שיכולים להווצר, למשל, ע“י אפקט חממה באטמוספירה קדומה), אלא יתכן שהיו תוצאה של קטסטרופות כתוצאה מפגיעת מטאורים, ללא גורמים נוספים.

ישנם לא מעט תימוכים לתיאוריה (לדוגמא, גיל מקורב של מכתשים גדולים, מתאים לגיל יצירת הערוצים) אך גם בעיות. גיאולוגים שכבר עסקו במחקר הנ“ל, אינם מסכימים עם התיאוריה החדשה. לדעתם, השחיקה (שמקורה בסחף ממים) שניתן לראות במאדים, חייבת להווצר במשך תקופה ארוכה בהרבה, מכפי שניתן להסיק עפ“י תאוריה זו.

בהמשך, ללא ספק, דברים יתבהרו.

מקורות:
Science 2002 298:1866-1867

Science 2002 298:1866

NewScientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.