בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » השתלת פנים? מישהו?

השתלת פנים? מישהו?

מאת גל ברק

הסרט ”עימות חזיתי“ הוא סרט ”איט טוב/איש רע“ קלאסי, אבל עם רעיון מקורי: השוטר המצליח, נכנס לנעליו (או יותר מדוייק, לפרצופו גופו בגדיו נעליו וכ‘ו) של הפושע, כדי להוציא מאחיו שבכלא מידע לגבי מיקומה של פצצה מסוכנת המוכמנת במקום בלתי ידוע.
הטכנולוגיה המוצגת בסרט מוצגת כטכנולוגיה של מדע בדיוני, כאשר החלפת הפנים בין הגיבורים היא החלק העקרי והמדהים ביותר בטכנולוגיה הבדיונית הזו. אך לא עוד.

מנתח פלסטי בריטי מזהיר שהטכנולוגיה נמצאת בהישג יד, וניתן יהיה תוך חצי שנה עד 9 חודשים, להשתיל פנים או חלקי פנים, בניתוחים פלסטיים. הוא אומר שהגיע הזמן להתחיל לדבר על ההיבט האתי.

כמובן לא מדובר על החלפות פנים בין אנשים חיים, אלא השתלה מאנשים שנהרגו ותרמו את אבריהם. המטרה של ניתוחים מסוג זה יכולה להיות קוסמטית (למשל, שיקום חלקי פנים שניזוקו באופן בלתי הפיך בשריפה או פיגוע) או עזרה רפואית (למשל, החלפת שפתיים שסועות, מחלה נדירה שהטיפול בה כיום הרבה יותר בעייתי מ“החלפה“ פשוטה של השפתיים). בכל מקרה, השאלות האתיות, כך אומר המנתח, חייבות לעלות עכשיו, או שיהיה מאוחר מידי. שאלות כגון: מהו הגבול בין ניתוח קוסמטי שיקומי נחוץ, למיותר? (הייתם נותנים למייקל ג‘קסון פנים חדשות? :) ), האם לאפשר השתלת פנים שלמים של מישהו אחר? ועוד דבר מעניין, מה ההשלכות הפסיכולוגיות (הרסניות? לא קיימות?), על האדם ועל המשפחה שאברי יקירה נתרמו?
הרתיעה מניתוח כזה היא טבעית, אבל אף השתלת עור לא תשתווה להשתלת עור מהפנים, בגלל הרכב השרירים והעצבים.

אותו המנתח הבריטי מקווה להעלות את הדיון באפשרות על סדר היום, ולאחר מכן, אם הדבר יראה באור חיובי, לנסות לבצע ניתוח מסוג זה בעצמו. מעניין אם יהיו תורמים…
עוד יותר מעניין יהיה אם אחד מהם יהיה מאפיונר ;)

מקור: BBC NEWS

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.