בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » Space Technology 5 - טכנולוגיות חלליות עתידיות במשימה שתשוגר בימים הקרובים

Space Technology 5 - טכנולוגיות חלליות עתידיות במשימה שתשוגר בימים הקרובים

מאת גל ברק

בימים הקרובים אמורה להיות משוגרת משימת ה- Space Technology 5, או בקיצור ST5. זוהי עוד משימה משרשרת המשימות המסתמכים על לווינים וחלליות שנבנו ונבנים במיוחד כדי לבדוק טכנולוגיות חדשות.

החללית הינה החללית החמישית בתוכנית ה- New Millenium Program, תוכנית מחקר טכנולוגי של סוכנות החלל האמריקנית. התוכנית מסתמכת על חלליות ולווינים שמטרתם העיקרית היא בחינת טכנולוגיות חדשות ליישום בחלל. השימוש בחלליות מיוחדות למטרה זו, מאפשר בחינת הטכנולוגיות לפני שימוש בפרוייקטים גדולים, ובכך מתבצעת הפחתת סיכונים בפרוייקטים הללו, וחסכון בכספים שעלולים להתבזבז אם הטכנולוגיות לא יעמדו בנסיון.

ל- ST5 קדמו מספר משימות, כגון deep space 1, חללית שמשימתה הוכתרה בהצלחה רבה, ובדקה בין היתר הנעה יונית וטכנולוגית ניווט עצמאית. לעומתה, deep space 2, שאמורה היתה לפגוע בקרקע המאדים ולנתח את מרכיביו נעלמה כלא היתה.

הדמיה של תהליך השיגור
הדמיה של שיגור החללית. מתוך אתר המשימה.

החללית שתשוגר בימים הקרובים (אבל כרגיל, אי אפשר להיות בטוחים עד הרגע האחרון), היא בעצם שלשה חלליות. ”מיקרו לוויינים“.
שלשת הלווינים, כל אחד במשקל של כ- 25 ק“ג ובגודל טלויזיה קטנה, ישייטו בחלל במרחקים של כ- 40-140 ק“מ אחד מהשני. מטרתם העיקרית של הלווינים היא בדיקה טכנולוגית של המערכות המורכבות בהן, וכוללות מערכות בקרת טמפרטורה (בעיה משמעותית בחלליות קטנות), מערכות אלקטרוניות שצריכות להיות עמידות במיוחד לקרינה קוסמית ובעלי צריכת חשמל מזערית (בחלליות קטנות אי אפשר להגן על המערכות כמו בגדולות יותר, וגם לא ניתן לשים לוחות סולאריים גדולים). יחד עם זאת, יבצעו החלליות מדידות של השדה המגנטי של כדור הארץ, בו זמנית, כל אחד במיקומו שלו. כך גם יבדקו פעולה אוטונומית של החלליות, ופעולה כחלק מצביר מיקרו-לווינים.בשיגור ניתן לצפות גם באינטרנט, באתר NASA TV.
עוד על המשימה תוכלו לקרא באתר של NASA המוקדש לנושא.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.