בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ניתוח עם זרועות רועדות

ניתוח עם זרועות רועדות

מאת גל ברק

אם יספרו לכם שאת הניתוח שאתם מיד נכנסים אליו יבצע רובוט עם זרועות רועדות, זה קרוב לודאי לא ינסוך בכם בטחון רב. אולם זה בדיוק מה שמתכננים מדענים בריטים לעשות בניתוחי לב בעתיד הלא רחוק.

ב- NewScientist מדווחים כי הפעולה המיוחדת מיועדת להכנס לשימוש בניתוח מעקפים. כיום, האפשרויות העומדות בפני המנתחים הן לעצור את הלב ולבצע את הניתוח בזמן שמשאבה חיצונית מזרימה את הדם בגוף. אפשרות אחרת היא להאט את קצב הלב. האפשרות הראשונה טראומטית יותר לגוף, אולם בשניה המנתח צריך לעבוד כאשר האיבר אותו הוא מנתח זז כל הזמן.

עפ“י הכתבה, תוכנה שפותחה ב- Imperial College London תאפשר לנתח כאשר הלב פועם, ובו בזמן תחסוך הרבה בעיות למנתח: ציוד הניתוח כולו (כולל אנדוסקופ - מעין מצלמה שמוחדרת לגוף), יופעל בצורה כזו שינוע עם תנועות הלב. בצורה זו, מקווים כי למנתח התמונה שתווצר תהיה סטטית ככל האפשר, ובכל זאת הלב יפעם. בנוסף, כך מציינים בכתבה, ניתן יהיה לבצע את הניתוח ללא צורך בפתיחת החזה.

כדי לתזמן את הציוד עם הלב, הכוונה היא לבצע שימוש בשני אנדוסקופים שיתנו למנתח אפשרות לצפות באיבר המנותח בשלשה מימדים. לאורך כל הניתוח יצולמו עיניו של המנתח ותוכנת המחשב תזהה את המיקום המדוייק שאליו הוא מסתכל (זוית ופוקוס). שימוש בנתונים אלו, יאפשר ליצור דגם תלת מימדי ממוחשב של הלב, ולהסיק לאורך כל הניתוח את קצב הפעימות. כלי הניתוח כולם יותאמו לתנועות הלב, וכך מהמנתח ירד הצורך להתאים את עצמו כל הזמן לפעולת הלב.

יש לציין כי הפיתוח עדיין בשלביו המוקדמים ביותר, כאשר עד כה עבדו עם דגמים מסיליקון בלבד. אבל אם עוד 10 שנים תכנסו לניתוח ויספרו לכם שינתח אותכם רובוט עם ידיים רועדות, תוכלו להכנס לחדר הניתוח סמוכים ובטוחים שאתם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר.
כל עוד לא יהיו תקלות.

2 תגובות לסיפור ”ניתוח עם זרועות רועדות“

  1. מאת Ulam4u.com:

    אני לא הייתי נותן לכזה דבר להכנס לגופי.

  2. מאת משה:

    הזרועות מופעלות על ידי הרופא שיכול לבצע את הניתוח מכל מקום בעולם ?