בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » פריצת הדרך של השנה עפ“י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד

פריצת הדרך של השנה עפ“י Science, וגם כמה תחזיות לעתיד

מאת גל ברק

בדומה לשנים קודמות, מפרסמים ב- Science סיכום הכולל את 10 פריצות הדרך המדעיות החשובות, לדעתם, של השנה האחרונה. השנה הפרסום מתבצע גם באינטרנט.

פריצת הדרך החשובה של השנה, עפ“י המגזין, היא האבולוציה. או יותר מדוייק, התגליות בתחום האבולוציה, המראות את פעולתה כיום.
קשה להתחמק מההרגשה שההחלטה בוצעה בהשפעת ההקשר הפוליטי וההד התקשורתי שזכתה לה מלחמת הדת באבולוציה השנה בארה“ב, אולם בכל זאת קיימים מספר גילויים מעניינים שבהחלט ראויים לתשומת לב.

בין אלו הם מונים את פענוח גנום השימפנזים, הדומה מאד לגנום של בני האדם. תגליות אחרות בתחום קשורות ליצירת מינים חדשים בטבע: נצפו בעלי חיים שונים בתהליך ההתרחקות הגנטית שיוצר, בסופו של דבר, מינים חדשים עפ“י ההגדרה המסורתית. למשל, נצפו בעלי חיים שעדיין נחשבים מאותו המין, משום שיכולים ביולוגית להזדווג, אולם האוכלוסיות שלהן כבר פועלות באופן נפרד, למרות ששוכנות באותו המקום. התקדמויות אחרות שאותם מזכירים קשורים להבדלים בין בני אדם לבע“ח ובין בני אדם שונים. אלו צפויים לסייע בהבנת מחלות ומציאת פתרון להם בעתיד.
סרטון בן 16 דקות מציג את הנושא ומספר תגליות מעניינות בתחום, מהשנה האחרונה.

פריצות הדרך אחרות שנבחרו בעשיריה הפותחת כוללות את המידע הנרחב במחקר הפלנטרי, מחקרים הקשורים לפריחה (של פרחים), שילוב ידע גנטי ונוירולוגי כדי להבין בעיות מוחיות כגון דיסלקציה וסכיזופרניה, שינויי אקלים, מחקרים בתחום המיקרו-ביולוגיה ועוד.
על כל אלו תוכלו לקרא כאן.

האם התחזיות של השנה הקודמת התגשמו?

מלבד פרסום פריצות הדרך של השנה, נוהגים ב- Science גם לציין תחומים שבהן צפויות התפתחויות משמעותיות, ולבדוק את תחזיות אלו שלהם מהשנה שעברה.

בניגוד לתחזית מהשנה הקודמת (כתבתי עליה כאן), לא יצאו עדיין תרופות נגד השמנה לשוק. אולם, כך כותבים ב- Science, ישנן עוד תרופות בצנרת, ויש לא מעט השקעה בתחום כדי לקדם את העניין.
לעומת תרופות אלו, יצירת מפה ראשונית של הבדלים הגנטיים בין בני אדם כן הושלמה. המפה הזו מאפשרת להחליף במקרים רבים את הבחינה הגנטית הישירה, בחיפוש מחשב. גישה שהאיצה באופן מדהים את המחקר הגנטי בחודשים האחרונים.

לגבי הרגולציה בתחום הננו-טכנולוגיה (והמדע בגדלים אלו), גם מציינים ב- Science התקדמות: ממשלות בעולם עובדות כדי ליצור סטנדרטים בטיחותיים שישמשו אותנו בעתיד.
גם התחומים האחרים שעליהם הצביעו בשנה שעברה נחלו הצלחה (אם כי חלקם יותר מאחרים) : התקדם מאד תחום בביולוגיה הקשור להרס תאים לצורך שימוש בחומרים שמהם הם מורכבים, בהתאם לציפיות היתה התקדמות משמעותית בהקמתה של רשות מחקר אירופאית, והתקבלו תוצאות מהחללית קסיני-הויגנט משבתאי.
פירוט תוכלו לקרא כאן.

ותחזיות לשנה הבאה

ומהם הנושאים שהתקדמויות משמעותיות בהן צפויות בשנה הבאה?
ב- Science חוזים כי טיפולים רפואיים המבוססים על RNAi יתקדמו התקדמות משמעותית.
RNAi או בשמה המלא (יחסית) RNA interference היא שיטה להפסקת השפעתם של גנים ב- DNA. העקרון העומד בבסיס השיטה די פשוט, ודווקא משום כך זוהי אחת התגליות החשובות, המדהימות והשימושיות ביותר במדע של העשורים האחרונים – לדעתי אין ספק כלל שתזכה את מגליה בפרס נובל.

עוד חוזים ב- Science התקדמות במחקר שפעת העופות ושפעת באופן כללי.
זה אמנם ירד מהכותרות בעתונות, אבל האיום רק ממשיך להתגבר. המחקר על תרופות וחיסונים צפוי להתרחב, כמו גם דיונים לגבי עדיפויות במתן חיסונים – נושא שראינו כמה הוא נחוץ בעקבות המחסור שנוצר בארץ עם החיסונים הרגילים.

עוד בין הנושאים שב- Science מעריכים שיתפסו כותרות, השימוש ב-DNA כדי לזהות מיקרובים שנמצאים באדמה אולם לא ניתן לזהות אותם בדרכים המקובלות, זיהוי גלי גרביטציה, מוליכי על בטמפרטורות גבוהות (יחסית כמובן) ועוד.
פירוט תוכלו לקרא כאן.

גם ב- 2006 יהיה מעניין.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.