בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » החלטת השופט: אסור ללמד את הבריאה התבונית בביה“ס, משום שזוהי תיאוריה דתית.

החלטת השופט: אסור ללמד את הבריאה התבונית בביה“ס, משום שזוהי תיאוריה דתית.

מאת גל ברק

אחד המשפטים המתוקשרים ביותר בשנה האחרונה, משפט שגם זכה לפעמים בכינוי ”משפט הקופים 2″ בתקשורת, הסתיים אתמול בארה“ב.

המשפט התחיל בעקבות עתירה של הורים, בעקבות החלטה של ועדה נבחרת, להקריא בפני תלמידי כיתות ט‘ הלומדים ביולוגיה הצהרה המביאה אלטרנטיבה, כביכול מדעית, לתיאורית האבולוציה. האלטרנטיבה: משהו בעל תבונה יצר את העולם שבו אנו חיים. לטענת ההורים, לא היה צריך להזכיר את הנושא, משום שהוא מבוסס על דת ולא על מדע, ועל סמך ההפרדה בארה“ב בין הדת למדינה.
אתמול פסק השופט במשפט כי הצדק עמם.

עפ“י כתבה של ה- NewScientist, השופט עבר אחד אחד על טיעוני התומכים בתורת הבריאה התבונית וביטל אותם: תורת הבריאה האינטליגנטית היא למעשה תורת הבריאה הדתית כאשר מוציאים (מילולית) את האלוהים והתנ“ך מהמשוואה. זוהי תיאוריה דתית בלבד, ולא מדעית.

עפ“י פסיקתו של השופט, שאותה ניתן למצא גם באינטרנט, ההצהרה נוסחה בצורה שגורמת לבלבול בין המונח המדעי ”תיאוריה“ לבין השימוש היום-יומי במילה, ”בצורה שגורמת לחשוב שיש סיבה מיוחדת לפקפק באמיתות האבולוציה“.

השופט פוסק גם כי תורת הבריאה התבונית אינה מדע, ולא יכולה להקרא כך. בנוסף, הוא כותב כי הבריאה התבונית מסתמכת לקיומה על הנחה שגויה, כי אם אפשר להוכיח שהאבולוציה אינה נכונה – הבריאה התבונית בהכרח נכונה. אולם בכל מקרה, כך אומר השופט, טענות התומכים ב“בריאה התבונית“ נגד תיאורית האבולוציה הופרכו ע“י הקהילה המדעית.

התגובות (והערעורים) כנראה יגיעו בקרוב.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.