בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מאיץ חלקיקים מגלה טקסט קדום

מאיץ חלקיקים מגלה טקסט קדום

מאת גל ברק

החומר שעליו כתבו בעת העתיקה, אם היה בד או עור, היה יקר ביותר, ולכן במקרים רבים בוצע שימוש חוזר באותו החומר מספר רב של פעמים. דבר זה הוביל לאיבוד מספר לא קטן של יצירות אמנות וכתבים עתיקים.

בתקופה המודרנית מצאו שיטות רבות ומגוונות כדי לחשוף את השכבה החבויה. שימוש בקרינה אינפרא אדומה, אולטרה סגולה, שימוש בעיבודים דיגיטליים של התמונות, ועוד. אולם זה לא תמיד מספיק.

אפשרות נוספת היא להשתמש בקרני רנטגן: דיו בעת העתיקה הכיל פעמים רבות ברזל. זוהי אחת הסיבות שטקסטים רבים לא הצליחו לשרוד במשך השנים, גם כאשר הנייר עליו נכתבו השתמר היטב: האותיות ”החלידו“ וגרמו לעיכול כימי של הנייר עליו הם כתובים. בעצם הפכו לחורים.
אבל במקרים שבהם הברזל השתמר, ניתן היה ”לצלם“ אותו באמצעות קרני רנטגן. קרני הרנטגן, למרות שיכולים לחדור דרך החומרים שמסביב, מתקשים לחדור דרך ברזל. במקרה הזה, דווקא העובדה שהדיו הכיל ברזל היא זו שמאפשרת לקרא את הכתבים ולראות את התמונות הנסתרות כיום.

אבל צילום הרנטגן הסטנדרטי מטושטש במידה לא קטנה, כפי שרבים מאיתנו שעברו צילום רפואי יודעים. מקור הקרינה פשוט מפוזר יותר מידי.
הצילום הסטנדרטי שבו משתמשים לחשיפת שכבות נוספות בציורים או בכתבים עתיקים יותר מדוייק מהצילום הרפואי, משום שכאן ניתן להניח את הקלף או הבד בקרבה רבה מאד לתשליל (ו/או להתקנים אחרים שמעורבים בתהליך), אך למרות זאת, קריאת מסמכים בעלי אותיות קטנות וצפופות זה דבר די בעייתי.

ב- HindustanTimes מפרסמים כתבה של סוכנות הידיעות Associated Press, בה מדווח כי אחד המסמכים הללו הוא העתק ישיר של כתבי ארכימדס. מסמך הסטורי יקר ערך, משום שצפוי שהוא נאמן למקור במידה רבה מאד. מעל המסמך המקורי נכתבו כתבים נוצריים.

תוך שימוש בשיטות רבות, הצליחו לקרא חלק גדול מהמסמך. ולמרות זאת, חלק מהמסמך בן 174 העמודים נשאר בלתי מפוענח.

כדי לנסות לנצל בכל זאת את התכונות של קרני הרנטגן, למרות המגבלות של הצילום, התגייסו לעזרה מפעילי מאיץ החלקיקים הלינארי בסטנפורד.
עפ“י הכתבה, הם יצרו קרן רנטגן מאד מרוכזת, כך שניתן להתמקד גם בחלקי האותיות הקטנים והצפופים. הפגיעה של הקרניים בחלקים המכילים ברזל בדף – אלו שבהם בוצע שימוש בדיו - גורמת לאותם החלקים לזהור בתגובה פלואורסנטית. כך ניתן לסרוק חלקים קטנים של הדף בכל פעם, ולבנות את התמונה המלאה.
בצורה זו ניתן יהיה לפענח עוד חלקים מהמסמך, אולי אף את כולו.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.