בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » השתלת פנים: מתחילים לסנן את המועמדים

השתלת פנים: מתחילים לסנן את המועמדים

מאת גל ברק

ביוני 1997 יצא הסרט (שהיה על גבול המדע הבדיוני), בנובמבר 2002 מדענים הבהירו שזה מציאותי, ביוני 2004 קבוצת מדענים אמריקאים ביקשה אישור לבצע את ההליך… ועכשיו זה יוצא לדרך. בשבועות הקרובים יבחנו מספר מועמדים, לצורך ביצוע השתלת הפנים הראשונה.

עפ“י כתבהשל סוכנות הידיעות AP שהתפרסמה בכלי תקשורת רבים, קבוצת הרופאים שביקשה אישור לפני שנה ושלשה חודשים מועדת אתיקה לביצוע השתלת פנים, קיבלה את האישור. עכשיו זה רק עניין של זמן עד להשתלת הפנים הראשונה.

את טיפול השתלת הפנים מתכוונים לאפשר לאנשים שהושחת פניהם עד כדי כך שקשה מאד לטפל בהם בדרכים הקונבנציונליות, כמו למשל נפגעי כוויות קשות. במקרים כאלו, הטיפול הנוכחי כולל לרוב הסרת חלקי עור ממקומות רבים בגוף והשמתם על הפנים. בסופו של התהליך, לחולים מורכבים פנים כפאזל של חתיכות עור שונות. גם אם לאחר עשרות הניתוחים, שבכל אחד מהם מטפלים רק בחלק קטן מהעור, הפנים שלמים… עדיין מדובר במראה מאד לא נוח לצפיה.

השתלות הפנים נוסו פעמים רבות על בעלי חיים וגוויות, לצורך אימון הצוות המנתח. ההליך כולל הסרת הפנים של המטופל, ולאחריהם השתלת הפנים של התורם, כאשר יחוברו מספר עצבים וכלי דם, כדי לאפשר חוש מגע, ברמה מסויימת.

אולם להשתלת פנים השלכות פוטנציאליות שליליות רבות. למשל, מבחינה רפואית כשלון של ניתוח החלפת פנים יכל לגרום לנזק רב: דחיה של השתל תגרום לחשיפת פנים הגוף מחדש, ולצורך בטיפול מלא, מההתחלה, בשתלים מהחולה עצמו. צדדים אחרים של הטיפול הרפואי כוללים מתן תרופות נגד דחיית האיברים המושתלים, שכמו במקרים אחרים, חושפים את המושתל לסיכונים נוספים כמו סרטן ונזק לכליות. אבל הצד הרפואי הוא רק אחד מהצדדים שמעורר ויכוח.

בסופו של דבר, זהו ניתוח שלא הכרחי להצלת חיים, ולעומת זאת יש בו הפוטנציאל לגרום לסיכון חיים. במקרים ”חדשים“ שבהם הושחתו פניו של אדם, אפשר להגיד שבכל מקרה ישנם סיכונים משמעותיים, בשל הצורך בניתוחים רבים, אולם גם במקרים כאלו, עדיין לא מדובר על אותם הנזקים שיכולים להגרם כתוצאה של השתלה מתורם זר (שהוזכרו קודם) ונזק גדול עוד יותר יכל להגרם במקרה של דחיית השתל.

לצד הדיון בנושא הזה, קיים הויכוח לגבי הנזק הפסיכולוגי למשפחת התורם ולמטופל:
סביר שחולה שיסתכל על פרצופו במראה,לא יוכל לזהות את עצמו, והדבר עלול לגרום למשבר זהות משמעותי. בשלב הראשון של הניסויים, זו אינה בעיה משמעותית, שכן המועמדים לקבל את הטיפול הם כאלו שכבר איבדו את פניהם לחלוטין, כך שבעצם הבחירה היא בין פנים חדשות לפנים מושחתות ללא היכר.

בעיה נוספת היא ציפיה אפשרית של משפחות התורמים לראות את פני יקירם על החולה המושתל. ניתוחי ניסוי שנעשו על גופות כבר הבהירו שמאחר ולא יהיה שינוי במבנה הפנים של המושתל, הפנים יראו דומים יותר לפנים המקוריות של המושתל, מאשר של התורם. אגב, עפ“י הכתבה, בטופס ההסכמה של התורמים נאמר במפורש שהמושתל יראה כפי שנראה לפני השחתת הפנים.

מסיבה זו ואחרות, את כל התהליך מלווה גם פסיכולוג, שבשלב הראשוני יעזור בסינון המועמדים ומאוחר יותר יעזור למטופל ולמשפחת התורם להתמודד עם התרומה, על כל ההשלכות שלה. אגב, עפ“י הכתבה של AP, במכתב ההסכמה שעליו אמור לחתום מושתל הפנים הראשון, נאמר במפורש שיעשה ניסיון להגן על זהותו, אך סביר שהתקשורת תגלה את הפרטים.

אז אין מה לצפות, לפחות כרגע, לתמונות של ”לפני ואחרי“. אבל נמשיך לעקוב אחר הנושא, ונראה…

תגובה אחת לסיפור ”השתלת פנים: מתחילים לסנן את המועמדים“

  1. מאת בוריס:

    אז Follow Up קצר. למרות שבטח לא יקראו את זה כבר. הניתוח בוצע:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4484728.stm