בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » Deep impact – התוצאות מתחילות להגיע

Deep impact – התוצאות מתחילות להגיע

מאת גל ברק

שביטים (לפעמים מכונים ”כוכבי שביט“) הלהיבו את דמיון האנושות במשך שנים רבות. גם כיום, לא רבים הדברים הידועים על גופים אלו.
לפני קצת יותר מחודשיים התנגש קליע במשקל של מעל 300 ק“ג בשביט טמפל 1 וגרם להעפת חומר רב מהשביט, שצולם ונמדד. ועכשיו מתחילות להגיע התוצאות המדעיות.

ב- NewScientist מדווחים על פרסום ראשון של תוצאות משמעותיות מאותה ההתנגשות. וההפתעות מתחילות כמעט מיד עם ניתוח הנתונים.

הפגיעה בשביט
(מאתר NASA)

אחת המטרות העיקריות של ההתנגשות היתה ללמוד על מבנה השביט. ישנן מספר השערות על כך: ”כדור שלג“ שגרעינו קרח, אולי מעטה קשיח יחסית שמכיל כיסים של גזים?

צילומי הפגיעה כבר הבהירו שכמויות גדולות של חומר נפלט מהשביט. עכשיו, מחישובים שנערכו בהסתמך על התמונות, מתברר כי רוב השביט מורכב בצורה מאד נקבובית. אפילו גרעינו של השביט רחוק מלהיות גוף קרח קשיח, ויתכן שאפילו כ- 80% מנפחו הם בעצם חללים שבין חלקיקי החומר.

הפתעה אחרת קשורה להרכב השביט. קיימות השערות שהחומרים שהביאו איתם השביטים איפשרו את החיים בכדור הארץ. בחומר שהועף מהשביט נמצאו הרבה מים ופחמן דו-חמצני, כפי שציפו, אולם מצאו גם כמויות גדולות מהצפוי של פחמימנים וסיליקטים.
כמויות הפחמימנים מחזקות במידה מסויימת את ההשערה שה“חומר לחיים“ הגיע גם משביטים. אולם חשוב לציין כי המולקולות שנצפו עלולות להיות רחוקות מאד מהמולקולות הביולוגיות, גם הבסיסיות ביותר, כך שאנחנו עדיין רחוקים מאד מלהסיק מסקנות.
הסיליקטים, עפ“י התיאוריות המקובלות, נוצרו בכוכבים שהושמדו בעבר.

עוד מידע צפוי בהמשך…

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.