בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » אפר וולקני חושף בע“ח קדומים

אפר וולקני חושף בע“ח קדומים

מאת גל ברק

אחד מאסונות הטבע המוכרים ביותר התרחש דווקא לפני כ-2000 שנה. עיר שלמה, פומפיי שמה, נקברה על תושביה בהתפרצות געשית אדירה של הר הגעש ווזוביוס שבאיטליה. ההתפרצות החזקה הרגה את התושבים בזרמים פירוקלסטיים: שילוב קטלני של גזים רעילים ואפר וולקני שכיסה את הכל במהירות.

עם חשיפת העיר, הארכיאולוגים גילו תגלית מדהימה: התגבשות האפר הוולקני והפיכתו למוצק סביב גופות הנספים, גרמה לכך שצורתם של הנספים תשמר באפר גם לאחר אלפי שנים. כך, ניתן כיום לראות בעיר העתיקה צורות שלמעשה משקפות את בני האדם שחיו במקום, כפי שנשארו טבועים באדמה שסביבם: אנשים שוכבים על הקרקע ליד (כנראה) ילדיהם, אחרים בתנוחה עוברית, כולם ברגעיהם האחרונים.

צורת אדם
צילום: אהרון לוגן

פומפיי היא אמנם העיר היחידה שידוע שנהרסה בצורה זו, אולם ישנם מקומות נוספים בעולם שנקברו באופן דומה. באחד האתרים האלו, בבריטניה, מצליחים למצא חוקרים צורתם של בעלי חיים שנכחדו מהעולם, ועד כה רק חלקים שלהם שהופכים למאובנים בתנאים נפוצים (עצמות, צדפות וכ‘ו) נמצאו.

אחת התגליות האלו התפרסמה בגליון Nature האחרון: בעל חיים בעל צדפה, שעד כה ראינו רק אותה. התגלית החדשה מאפשרת לראות אותו יחד עם החלקים הבולטים ממנו ואפילו, במידה מסויימת, את החלקים הפנימיים.

ניתן להוריד סרטים שמראים הדמיה תלת מימדית מסתובבת של
1)צורתו החיצונית (4.9 מ“ב)
2)חלקו הפנימי (3.1 מ“ב)
מבחינת גודל, הצדפה באורך וברוחב 6.1 מ“מ.

כדי ליצור הדמיית מחשב מדוייקת ככל האפשר של בעל החיים, כולל חלקו הפנימי, לקחו החוקרים את המאובן, ושייפו לאט לאט שכבות ממנו. עם כל שיוף שכבה, בעובי של 20 מיקרומטר, צילמו החוקרים את השכבה המשוייפת. המודל התלת-מימדי נוצר במחשב ע“י צירוף כל השכבות.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.