בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » מעבורת החלל

מעבורת החלל

מאת גל ברק

שיגור מעבורת החלל הבא, המתוכנן להערך ביום רביעי הקרוב, ילווה הפעם בזוית צילום חדשה, שלא נוסתה עד כה בצילום שיגור מעבורות החלל. המצלמה שתלווה את שידור השיגור, תוצב על מיכל הדלק של המעבורת, ומכוונת כלפי מטה, כך שניתן יהיה לראות את הקרקע המתרחקת, ואת חלקו הגדול של השיגור, מכיוונה של המעבורת.
בהזדמנות זו, החלטתי לכתוב קצת על רכיבי מעבורת החלל העיקריים בשיגור, ותפקידם.

למעבורת החלל, בתצורת השיגור, שלשה חלקים עיקריים.

מעבורת החלל

המעבורת עצמה (מסומנת בתמונה כ-orbiter) היא החלק שבאמת מגיע למסלול סביב כדור-הארץ. במעבורת מאוכסן כל הציוד הדרוש למשימה, ובה גם נמצאים האסטרונאוטים, רוב הזמן. שני החלקים האחרים, תפקידם היחידי הוא להביא את המעבורת (ה-orbiter) לחלל. ההגעה לחלל, והמהירות הנדרשת כדי שהמעבורת תכנס להקפת כדור הארץ, דורשת כמות גדולה מאד של אנרגיה. כמות זו של אנרגיה אינה יכולה להיות מסופקת ע“י מיכלי הדלק הפנימיים של המעבורת, ולכן קיימים שני החלקים האחרים.

האחד הוא מיכל דלק חיצוני (מסומן בשרטוט כ-external tank, הוא המיכל החום-אדום בצילום) מיכל דלק המכיל את מרכיבי הדלק, המשמשים את המנועים הראשיים של מעבורת החלל, ומהווים תוספת לכמות שבתוך מיכלי הדלק הפנימיים של המעבורת. תוספת גדולה מאד, כפי שניתן לראות מגודל המיכל. המרכיב האחר הוא שני מנועים רקטיים המונעים בדלק מוצק (solid rocket boosters), שהן למעשה זוג רקטות המחוברות למעבורת, ומהרגע שהופעלו ושוחררו מכן השיגור, אין עליהן, למעשה, שום שליטה (מעבר לאפשרות לנתק אותן). אותן הרקטות מספקות כח רב נוסף, מעבר לזה המסופק ע“י מנועי המעבורת.

מספר שניות לפני השיגור, מופעלים המנועים של המעבורת. מעבר לתפקידם (לספק כח למעבורת) יש להם תפקיד בניהוגה. אגב, בשניות האחרונות לפני השיגור, אם המצלמות יתמקדו במנועים, תוכלו לראות את הבדיקה האחרונה לפני השיגור, בדיקת תנועה של המנועים, כדי לוודא שניתן לכוון את המנועים בכיוונים שונים. ברגע השיגור מופעלות רקטות הדלק המוצק, ובשתי הדקות בהן הן פועלות, הן מספקות את רוב הכח הנדרש למעבורת. לאחר כשתי דקות, כשהדלק ברקטות נגמר, הן מנותקות וצונחות לים, לשימוש חוזר.
המעבורת ממשיכה בנסיקה במשך כשש-שבע דקות נוספות, לאחריהן (ולאחר שחרור מיכל הדלק החיצוני) היא נמצאת במסלול. מיכל הדלק החיצוני נשרף בחזרתו לאטמוספירה.
האנשים האחראים למצלמה שתתוקן על המיכל מאמינים שנוכל לראות צילומים עד כשש דקות לאחר התנתקות המעבורת מהמיכל (או עד שינותק הקשר).

השיגור מתוכנן להיערך ביום רביעי בין 9 בלילה, שעון ישראל, לשעה 1 בבוקר ביום חמישי. השעה המדוייקת אינה מתפרסמת, אלא בקרבה למועד השיגור (במקרה הזה, ביום שלישי בערב, שעון ישראל), מסיבות בטחוניות. כשיוודע לי על עדכונים בנושא שעת השיגור, אכתוב באשכול.

ניתן לצפות בשיגור (ובהכנות, בשעות שלפני השיגור), דרך האינטרנט. קישורים למקורות שידור: http://www.nasa.gov/ntv

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.