בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » תקלה במעבורת החלל מונעת את ההמראה

תקלה במעבורת החלל מונעת את ההמראה

מאת גל ברק

בשל תקלות טכניות שבסוכנות החלל האמריקאית עדיין לא מצליחים לזהותן, הספירה לאחור של מעבורת החלל הופסקה והתחילה בחינה מדוקדקת של המערכות הבעיתיות.

בזמן הספירה לאחור התגלתה קריאה לא תקינה של אחד מבין ארבעת חיישנים במיכל הדלק, שתפקידם לבדוק מתי הדלק במיכל התרוקן, דבר שהוא קריטי לפעולת המעבורת. תקלה שנראית דומה התרחשה לפני מספר חודשים, בזמן חזרה ובחינה של מערכות המעבורת, אולם לאחר מכן התקלה נעלמה וטכנאי סוכנות החלל לא הצליחו לשחזר ולמצא את המקור לבעיה. לאחר הניסיונות הכולשים לאתר את הבעיה הוחלט להמשיך לקראת השיגור, עד שהתגלתה הבעיה שנית בבדיקה שגרתית בזמן הספירה לאחור.

עכשיו מנסים לבדוק בצורה יותר מקיפה את הסיבה לבעיה, בתקווה שהפעם ניתן יהיה למצא אותה למנוע את חזרתה. שיגור המעבורת יוכל להתבצע כ-4 ימים לאחר סיום הבדיקות והתיקונים. אנשי NASA עדיין מקווים להשלים את תיקון התקלה והשיגור בשבוע הקרוב, אולם במידה ולא יצליחו להתגבר על התקלה עד סוף החודש, יצטרכו לדחות את השיגור לספטמבר.

מטרת משימת המעבורת הקרובה היא התחלה מחדש של בניית תחנת החלל, אך בשלב זה רק באמצעות תיקונים ותוספות מזעריות ובעיקר במשלוח אספקה. תחנת החלל סובלת מקשיים ותקלות בתפעולה מאז אסון הקולומביה, בין היתר משום שנמצאים בה רק שני אסטרונאוטים שעוסקים בעיקר בתחזוקתה, תוך שימוש באספקה מינימלית שמגיעה לתחנה באמצעות החלליות הרוסיות. החזרת המעבורת לשימוש צפויה להיות שלב חשוב בהחזרת הפעילות בתחנת החלל לסדרה.

2 תגובות לסיפור ”תקלה במעבורת החלל מונעת את ההמראה“

  1. מאת khearr:

    האסטרונאוטים שבתחנה נמצאים בסיכון כלשהו? כי זה נשמע כאילו הם תקועים שם. :|

  2. מאת גל ברק:

    מבחינת סכנה מידית, לא.
    בתחנת החלל קיימת דרך קבע חללית רוסית צמודה, שמאפשרת מילוט במידת הצורך. ישנן מערכות חיוניות שעושות בעיות וקשה להחליפן בלי המעבורת, כמו למשל מערכת שאחראית על יצור חמצן ממים. אולם ישנם בתחנה אמצעי גיבוי נוספים, והבאת אספקה מינימלית בחלליות הרוסיות (כמו למשל, בלוני חמצן ונרות כימיים ליצירת חמצן) מאפשר קיום חיים בתחנה, לפחות עבור שני אסטרונאוטים. בסופו של דבר, תחנת החלל תוכננה כך שתוכל להתמודד עם הבידוד היחסי של החלל גם בתנאים אופטימליים, שכן היה ברור מראש שלא כל יום יכולה מעבורת חלל להמריא לתחנה.
    בזמן השעיית טיסות המעבורת התנאים רחוקים מאופטימליים. בשלבים מסויימים גם עלו ספקולציות על פינוי התחנה, אבל לפחות בינתיים מצליחים לתחזק את התחנה מספיק כדי להשאר בה, ואפילו לעסוק גם קצת ביעוד המקורי שלה: ניסויים מדעיים.