בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » חיקוי צורה בטבע

חיקוי צורה בטבע

מאת גל ברק

אחד השימושים של חיקוי צורה בטבע, הוא המנעות מטורפים. זחלים יכולים להיות ”מצויידים“ במעין צורת פרצוף בצידם האחורי, בעלי חיים אחרים יכולים לנסות להראות גדולים יותר, או דומים לבעלי חיים אחרים שמהם טורפיהם מתרחקים…
אבל יש צורת חיקוי אחת מאד מעניינת, שבה בעלי חיים מסויימים ”לובשים“ מאפיינים, כגון צבעים חזקים או תבניות מסויימות, שמטרתם ”להזהיר“ את הטורפים: ”לא כדאי לכם להתעסק איתנו“.

לצבעים או תבניות בולטות יש חסרון גדול בכך שהם חושפים את בעל החיים לטורפים: במקום להתמזג עם הסביבה, בעלי החיים הנ“ל מאד בולטים, ונראים מרחוק. למרות זאת, בעלי חיים מסויימים משתמשים בכך להגנתם.
בעלי חיים אלו הם לרוב בעלי חיים שלהם מנגנון הגנה נוסף, כמו למשל רעלנים שיגרמו לטורפים להרגיש (לפחות) לא טוב לאחר אכילתם. הצבעים או התבניות הבולטות מאפשרות לטורפים ללמוד מהר יותר להזהר מסוג זה של בעלי החיים, ובכך לאפשר שרידות גבוהה יותר לאחרים מאותו המין (“כבר פגשתי דבר כזה?“).

על השיטה הזו תופסים טרמפ זנים נוספים של בעלי חיים. בעלי חיים אלו, שמבצעים מה שמכונה חיקוי בטסיאני (Batesian) אינם רעילים כשלעצמם. אולם מאחר והטורפים נתקלים בבעלי חיים דומים, רעילים, הם לומדים מהר מאד להזהר מהתבנית או הצבע על גוף בעל החיים, וכך הצבעים, לבד, משמשים להגנה.

MonarchViceroy

פרפרי ה- Monarch (תמונה ראשונה - ימנית) וה- Viceroy (תמונה שניה). דוגמה לחיקוי בטסיאני.

סוג אחר של חיקוי נקרא חיקוי מולריאני (Mullerian). כאן בעלי החיים לא מנצלים רעילות של אחרים, אלא בעצמם רעילים. אבל אם הם ישתמשו בצבע או בתבנית דומה לבעלי חיים רעילים אחרים, זה עדיין מועיל: אם טורפים ינסו ”לטעום“ מסוג אחד הם יוכלו ללמוד את התבניות, וגם אם יטרפו בעל חיים מהסוג השני, אותו ”שלט אזהרה“ יופיע. בכך הטרף בעצם מקל על הטורפים ללמוד ולקשר בין שלט האזהרה הזה לבין הסכנה שהוא כולל.

מקור מידע:
Nature, Vol. 433, p. 205.
התמונות באדיבות כריס פוטר (תמונת ה- Monarch) וג‘יליאן בלפור (תמונת ה- Viceroy).

תגובה אחת לסיפור ”חיקוי צורה בטבע“

  1. מאת עמית:

    תודה רבה על הכתבה

    אפשר להוסיף פירוט על דגמי הפחדה, חקיינות עצמית וכן חקיינות למטרת טריפה כגון נחש שקצה זנבו נראה כתולעת או טורף של גחלילית שמחקה את קצב ההיבהוב שלה ובכך מושך אותה אליו.