בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ההויגנס בדרך לטיטאן

ההויגנס בדרך לטיטאן

מאת גל ברק

הגשוש הויגנס, שפותח ע“י סוכנות החלל האירופאית, שוחרר מחללית האם ”קאסיני“, ויגיע בשבוע הבא (ביום שישי בצהריים) ליעדו: ירח שבתאי טיטאן.

טיטאן הוא אחד הירחים שעליהם מידע מועט ביותר במערכת השמש, אך גם אחד המעניינים שבהם. סיבה עיקרית לכך שאין מידע רב על הירח, היא שהקרקע שלו אינה חשופה לצפיה מהחלל, כמו שאר הירחים במערכת השמש: טיטאן הוא אמנם ירח, אך הוא כל כך גדול (גדול אף מחמה ופלוטו) שיש לו מאסה מספיקה כדי לקיים אטמוספירה עבה, דרכה קשה לצפות בפני הירח.
בנוסף, גם הידע הקיים על הירח, לפעמים אינו מוסבר. למשל, אטמוספירת טיטאן מכילה חומרים כמו מתאן, שאת קיומם כיום לא ניתן להסביר.

הגשוש מיועד לצנוח באיטיות, במשך כשעתיים, באטמוספירת טיטאן, ולאסוף נתונים רבים, כגון מהירות הרוח, טמפרטורה, גשם (ולא של מים), לבצע ניתוחים כימיים של האטמוספירה, ואף להקליט את רעשי הרקע במיקרופון, כדי לנסות ולזהות רעשים שונים כמו רעמים.

תמונת טיטאן

תמונה מעובדת מקסיני (מתוך אתר NASA).
הצבעים הירוקים והאדומים מייצגים החזרה אור אינפרא אדום, הכחול מייצג החזרה של אולטרא סגול.

המדענים העובדים על הפרוייקט מקווים כי הגשוש ינחת בצורה שתאפשר לו להמשך להתקיים עוד כחצי שעה, לאחר נחיתה על הקרקע או בנוזל (הוא תוכנן לצוף). אם הוא ינחת בשלום, הגשוש יוכל להשתמש באמצעי מדידה נוספים שברשותו, כמו סונאר למדידת עומק נוזל, מדי מוליכות חשמלית ותרמית ועוד.

ובכל מקרה, המדענים כבר מצפים למידע רב שכנראה ירחיב את הידע שלנו על אחד הגופים המעניינים ביותר במערכת השמש, שמעולם לא נחקר מקרוב, באופן משמעותי.


מקורות המידע:

הודעות לעתונות של NASA

אתר הבית של המשימה

Science@NASA

תגובה אחת לסיפור ”ההויגנס בדרך לטיטאן“

  1. מאת בלוג לנושאי מדע - scienceblog.galbarak.co.il » ההויגנס נחת על טיטאן:

    […] במיקרופונים. והידע המדעי? בקרוב. עוד על ההויגנס, בכתבה קודמת. תגובות » ה-URI ל […]