בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » יתכן שהזרקת תאי גזע ריפאה אשה מנכות

יתכן שהזרקת תאי גזע ריפאה אשה מנכות

מאת גל ברק

אם הטענה הבאה נכונה, יתכן שמדובר בהתחלתו של טיפול שיוכל להפוך נכויות, ולהשפיע באופן משמעותי ביותר על אנשים רבים. אבל לפני שאתחיל לפרט, אני רוצה להזכיר את אמרתו של קארל סייגן: ”טענות יוצאות דופן, דורשות הוכחות יוצאות דופן“. ההכרזה שאותה אזכיר כאן היא מאד יוצאת דופן, ולכן צריך לזכור שכל טיפול רפואי דורש בדיקות רבות, עד שניתן לדעת בוודאות את יעילותו.

עפ“י כתבה ב“טלגרף“ הבריטי, מדענים קוריאנים טוענים כי הצליחו לרפא אשה, נכה זה 20 שנה, ע“י הזרקת תאי גזע שמקורם בדם מחבל טבור של תינוקות, לתוך עמוד השדרה.

תאי גזע אלו תאים ראשוניים, שיכולים להפוך לתאים מסוגים שונים, ומחקרים על בעלי חיים בעבר הראו כי יש להם יכולת לנדוד, להגיע לנקודות פגועות ולשפר את מצבם של האיברים הפגועים.
המדענים הקוריאנים הזריקו תאי גזע לתוך עמוד השדרה פגוע של אשה שנפגעה בתאונה בשנת 1985, ומאז סבלה מנכות מלאה בגפיים התחתונות. לדברי החוקרים, כעבור שבועיים לאחר הניתוח החולה הצליחה להזיז את הירכיים, וכעבור 25 יום אף הלכה בעזרת הליכון.

קשה להכריז כבר על ניצחון על נכויות שנגרמות מנזק נוירולוגי. ד“ר רובין לוואל-באדג‘ מהמכון הבריטי למחקר רפואי, מצוטט בכתבה ומסביר למשל שיתכן שהניתוח פשוט עזר לטפל במצב דלקתי, שפגם ביכולת ההולכה העצבית (ומכאן הנכות), אך לא באמת תיקן נזק עצבי של ממש.

כדי להיות בטוחים שהשיטה באמת עוזרת לתיקון נכויות שנוצרו לפני שנים, נצטרך לחכות לניסויים הבאים. אבל אם השיטה באמת עובדת, התחלת ישום אמיתי של השיטה, ותיקון נזק ניורולוגי שעד עכשיו משמעותו היתה נכות קשה ופגיעה אנושה באיכות החיים של הנפגעים לכל אורך חייהם, יכולה להוות נקודת מפנה, ושיפור עצום עבור אנשים רבים מאד.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.