בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » DART - השיגור בקרוב

DART - השיגור בקרוב

מאת גל ברק

השיטות המשמשות לחקר החלל עומדות כיום בחזית הטכנולוגיה והמדע האנושי. לא קשה לראות את היתרון של השימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר לצורך כך, אולם יש לכך גם חסרונות: טכנולוגיות חדשות ומורכבות, שלא נבחנו בעבר בתנאי החלל, עלולות גם להכשל ברגעים הקריטיים ביותר, ולהוביל לאבדן משמעותי ויקר מבחינה כספית ומדעית. אז איך אפשר לבדוק את הטכנולוגיות, לפני שמשקיעים סכומי עתק כדי לשלבם בפרוייקטים ארוכים ויקרים?

ובכן, מידי פעם משוגרות חלליות אשר נושאות איתן מכשור טכנולוגי מתקדם לבדיקה. לרוב, הציוד משולב במערכות בלתי קריטיות בחללית, ומתפקד בתפקיד משני במשימה.
לעתים רחוקות יותר, נבנות חלליות מיוחדות, שמטרתן העיקרית היא בדיקת טכנולוגיות חדשות.

אחת מאלו צפויה להיות משוגרת בימים הקרובים: ה- DART (ראשי תיבות של Demonstration for Autonomous Rendezvous Technology), היא חללית שתבדוק טכניקות ואלגוריתמים שונים להתקרבות לכלים בחלל, ללא התערבות אדם. בעתיד צופים שהטכנולוגיה, אם תמצא מתאימה במבחן, תוכל לשמש לצורך ביצוע פעולות מפגש והתחברות של מערכות שונות בחלל, כגון רובוטים לתחזוקה של לווינים, חלליות שירכיבו את עצמן מחלקים קטנים יותר ועוד.

החללית מתוכננת לנווט את עצמה ללווין ששוגר ב- 1999, ותנסה להגיע לקרבה של מטרים בודדים ממנו. לאחר הגעה למרחק קטן מהלווין, שיעשה באמצעים קונבנציונליים כגון מערכת ה-GPS, הניווט במרחק הקצר מהלווין יעשה ע“י שימוש במציין לייזר ומצלמה שנמצאים על החללית, ונעזרים במחזירי אור וסימונים מיוחדים שקיימים על הלווין, ובכך מאפשרים לזהות את הכיוון ביחס אליו.
בנוסף להגעה עצמה, החללית תבדוק את יכולות המערכת להמנע מ“כמעט התנגשויות“ ותנסה לבצע מספר תמרונים בסביבת הלווין.

משימת הניווט של החללית, שתארך כ- 24 שעות בלבד, תעשה כולה ללא התערבות מהקרקע.


מקורות המידע:
הודעות לעתונות של NASA ואתר הפרוייקט

עדכון:
ה-DART לא שוגר בשל חשש מתקלה ובדיקות מחודשות שנערכות כעת. תאריך חדש לשיגור יקבע לאחר שיבוצעו הערכות מחדש במספר נושאים, ותיאומים עם כל הגופים שאמורים לעקוב אחר ביצועי החללית. השיגור לא יתבצע לפני ה- 2 למרץ 2005.

עודכן לאחרונה ב- 29/11/2004

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.