בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » הורידים נחשפים

הורידים נחשפים

מאת גל ברק

אם הלכתם פעם לבדיקת דם, ויצאתם עם כאבים ושטפי דם משום שהאחות פיספסה את הוריד, אתם לא לבד. מציאת כלי הדם והכנסת מחט לתוכם היא משימה הדורשת מיומנות רבה, וגם במקרים בהם קיימת המיומנות, אי אפשר להבטיח 100 אחוז הצלחה.

ב- NewScientist מספרים על פיתוח שיוכל לעזור בעניין.
אב הטיפוס שפותח באוניברסיטת טנסי (ארה“ב) מקרין על העור את מפת כלי הדם שנמצאים קצת מתחתיו, ובכך מאפשרים אז זיהוי מיקומם ללא כל טעות.

המערכת בפעולה

מתוך הודעה לעתונות של ה-OSA

כדי לבצע את המשימה, נעזרים בעובדה שהדם בולע קרינה אינפרא אדומה בצורה טובה יותר מאשר הרקמות שמסביבו, באיזור העור. באב הטיפוס, מאירים על העור בקרינה אינפרא אדומה, ומצלמים אותו ע“י מצלמת אינפרא אדום. מאחר והדם בולע את הקרינה טוב יחסית, נוצרת תמונה שבה ניתן לראות את כלי הדם בצבע כהה יותר מאשר סביבתו. בהמשך, המידע מועבר למחשב, ומעובד בזמן אמת לשיפור הניגודיות.

המחשב מעביר את התמונה המעובדת למקרן, שמקרין את התמונה על העור, באותה הזוית בדיוק בה העור צולם. דבר זה מושג ע“י שימוש במראה מסוג מיוחד: עפ“י ה- NewScientist, המראה משמשת כחלון שקוף עבור האור הנראה, אולם מחזירה את האור האינפרא אדום. המצלמה והמקרן מוצבים בזוית של 90 מעלות אחת מהשניה, והמראה בזוית של 45 מעלות מהן, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:
סידור המצלמה, המקרן והמראה

כך, האור האינפרא אדום יכל להגיע אל המצלמה ללא הפרעה, והאור הירוק, המשמש להקרנה על העור, מגיע אל העור.

כל התהליך נמשך חלקיקי שניה, ובכך מבטיח שתמונת כלי הדם תהיה מעודכנת, ותוקרן על המיקום האמיתי של כלי הדם בעור.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.