בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » ”הקפאת“ בני אדם לטיסות חלל ארוכות

”הקפאת“ בני אדם לטיסות חלל ארוכות

מאת גל ברק

סופרי המדע הבדיוני העלו פתרון לשהיה ממושכת של בני אדם בחלל לתקופות מאד ארוכות: להקפיא אותם. בצורה כזו, בני האדם לא צורכים מזון, אויר, או כל חומר מתכלה אחר. האם זהו פתרון שמתאים רק למדע הבדיוני, או אולי גם למציאות?

בסוכנות החלל האירופאית, החליטו לנסות ולבדוק.

ב- news@nature.com מדווחים כי בסוכנות החלל האירופאית לוקחים ברצינות את האפשרות, ומנסים לבדוק כל מיני גישות שאולי יאפשרו האטת קצב חילוף החומרים של הגוף (למעשה, הכנסה למצב תרדמה).

כרגע קשה לתאר את הנושא אפילו כנמצא בחיתוליו… אולי נכון יותר יהיה לתאר אותו כנושא בבדיקה ותכנון, אולם באתר Nature מוזכר כי כבר בוצעו מספר ניסויים, כדי לבחון את האפשרויות: חוקרים הצליחו לגרום לחיה שישנה שנת חורף להכנס לשנת חורף גם בקיץ, ע“י הזרקת חומר מסויים. אותו החומר גרם לתאי אדם, בצלחת פטרי, להאט את פעולתם (בעתיד נראה גם תוצאות ניסויים בבעלי חיים שלא ישנים שנת חורף באופן טבעי, ואולי החומר יוכל לגרום להם להכנס לתרדמה). מחקרים נוספים על שנת החורף של בעלי חיים שונים, אולי יוכלו לעזור גם כן.

בסוכנות החלל מנסים למפות גם צרכים אחרים שעלולים להתפתח במצב התרדמה הנ“ל. למשל, סביר שתהיה התנוונות והדלדלות של שרירים עם השכיבה הממושכת במקום. בדיקת פתרונות, כגון תרופה שעוזרת למנוע הדלדלות שרירים בחולים אחרי ניתוח ושאינם יכולים לזוז מהמיטה, גם צריכים להבדק.

אבל ישנן שאלות כלכליות, חשובות לא פחות: עד כמה באמת ניתן יהיה לחסוך, תוך שימוש בהרדמה? המחקר בנושא ראשוני ביותר, ויצרוך זמן ומשאבים רבים. עד כמה ניתן להרוויח משימוש בשיטה (ומה הסיכוי שזה בכלל אפשרי) הוא גורם חשוב להחלטה אם להתקדם במחקר בה.

גם אם הכנסת בני אדם ל“שנת חורף“ אפשרית, אנחנו עדיין רחוקים מאד מיישום מעשי. אבל הרבה טכנולוגיות שנראות מובנות מאליו היום, נראו לפני עשרות בודדות של שנים בלתי אפשריות… מי יודע מה יביא המחר :)

תגובה אחת לסיפור ””הקפאת“ בני אדם לטיסות חלל ארוכות“

  1. מאת רונן:

    מעוניין בחומר על הנושא.