בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » המוח, הקנביס, ו“מחיקת“ זכרון

המוח, הקנביס, ו“מחיקת“ זכרון

מאת גל ברק

אחת התופעות הקשורות לחומר הפעיל של צמח הקנביס (מריחואנה) הוא בעיות זכרון. נחזור לעובדה זו בקרוב.

חלק ניכר מהחומרים המשפיעים על המוח, מבצעים את פעולתם ע“י התחברות לקולטנים מיוחדים שנמצאים במוח והפעלת, הפסקת או מניעה של הפסקה של תהליך כלשהו במוח. אותם הקולטנים יכולים להיות אחראיים על הרגשת הנאה, דכאון , כאב, או כל אחד מתפקידים רבים מאד, ואמורים (במקור) לעבוד עם חומרים טבעיים שנוצרים ומווסתים ע“י הגוף. כמו שכבר כתבתי, אחת התופעות של החומר הפעיל בקנביס (הנקרא THC), הוא השפעה על הזכרון (“מחיקת זכרון“)… אבל למה המוח צריך בכלל קולטנים מיוחדים כדי למחוק זכרון? זה לא דבר שמנסים למנוע? למה זה ימצא בגוף באופן טבעי?
והתשובה: כי כנראה יש דברים שעדיף לשכוח.

חוקרים הנדסו גנטית מספר עכברים, כך שלא יהיו להם קולטנים, מסוג מסויים, שאליהם מתחברים מולקולות ה-THC. אותם הקולטנים נמצאים בעיקר באיזור המוח האחראי על הפחד. יחד עם עכברים נוספים, כקבוצת הבקרה, הותנו לקשר צליל מסויים עם שוק חשמלי. שבוע לאחר מכן, הושמע לעכברים אותו הצליל מספר פעמים, הפעם ללא שוק חשמלי. העכברים ה“נורמליים“ הפסיקו לפחד מהצליל מהר מאד, אולם אלו ללא הקולטנים הראו תגובות פחד עוד כ-11 ימים לאחר מכן. בסופו של דבר גם העכברים האלו הצליחו להפטר מהפחד, אבל לקח להם פי 6 יותר זמן.
בחינה של הכימיקלים במוח של העכברים הראתה שבמוח של העכברים בהם בוצע הניסוי, נמצאו כמויות גדולות מהממוצע, של חומרים המתקשרים לאותם הקולטנים (החומרים הטבעיים שנוצרים בגוף).

עורך המחקר מציין שלא ניתן ליישם מידית את התובנות שהניסוי הציג, משום שהחומר הפעיל בחומר הקנביס מפעיל הרבה יותר ממה שרצוי, ובכך, שימוש תרופתי בו יגרום ליותר נזק מתועלת. אולם, מחקר זה הוא צעד חשוב מאד בהבנה ובהתקדמות לקראת עזרה תרופתית לבעיות כגון פוביות או מצוקה פוסט-טראומטית, בהן איכות חייו של אדם מתדרדרת בשל פחדים מסויימים שקשה להפטר מהם.

מקור: New Scientist

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.