בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » אסטרואיד שעבר בקרבת הארץ גרם לגילוי עיכובים בדיווח

אסטרואיד שעבר בקרבת הארץ גרם לגילוי עיכובים בדיווח

מאת גל ברק

רבות כבר דובר על המערכות לגילוי וזיהוי גופים קרובי ארץ, מהסוג שיכל לפגוע בכדור הארץ ולגרום לקטסטרופה. כיום כבר קיים גוף העוסק במציאת גופים קרובי ארץ, ואף ישראל משתתפת במאמץ הבינלאומי. בנוסף לגילוי , נבחנים מספר פתרונות לבעיה, אך הדבר נמצא בשלביו הראשוניים ולא קיים מענה מספק לבעיה.

אך מה עושים אם פתאום, יום אחד אסטרונומים מודיעים שתוך שבוע יפגע אסטרואיד בעוצמה גדולה בכדור הארץ?
כיום לא ניתן לעשות הרבה, אך יתכן שניתן יהיה לצמצם את הנזק תוך שימוש בפתרונות גסים כגון שימוש בפצצת גרעין. יתכן גם כי ניתן יהיה להציל חיים על ידי הפעלת תוכניות חירום שונות, שיכולות לעזור לאזרחים להתגונן, למשל על ידי מתן הוראות להתרחקות מחופי הים, שעלולים להיות מושפעים מגלי צונמי.

אך לפני שאפשר ”להפציץ“ אסטרואידים או להפעיל תוכניות חירום, יש צורך להודיע על האיום במהירות לגורמים השונים שאחראים על כך.

כתבה ב-Boston Globe חושפת כי ב-13 בינואר זוהה אסטרואיד שעבר במרחק של כ-13 מליון קילומטרים מכדור הארץ. ההערכה היא כי אם האסטרואיד הקטן, קוטרו כ-30 מטרים בלבד, היה פוגע בכדור הארץ, הנזק שהיה יכל להגרם היה דומה לפיצוץ מגה-טון TNT. עוצמה החזקה פי כמה עשרות מעוצמת מהפצצה הגרעינית שהוטלה על הירושימה.

גילויים של אסטרואידים שעלולים לפגוע בכדור הארץ בסיכוי נמוך, או כאלו שעברו קרוב מאד לכדור הארץ והתגלו רק מאוחר יותר, אינם נדירים. אך הפעם, האסטרואיד התגלה בשלב שעדיין לא היה ברור אם הוא עבר את כדור הארץ. בשלב מסויים אף חושב שהסיכוי שלו לפגוע בחצי הכדור הצפוני היה 10 עד 40 אחוז!
בעוד שאת קהילת האסטרונומים (לפחות, אלו שידעו על כך) האירוע הדאיג, מעטים מחוץ לקהילה זו ידעו על הגילוי, ואף הממשל האמריקאי לא קיבל מידע עדכני בנושא.

האירוע חשף את חוסר האירגון בנושא, אך כתוצאה ממנו צפוי כי המלצות חדשות של גורמים המעורבים באירוע, ליצירת שרשרת פורמלית להעברת ההודעות המאימות ל-NASA ולממשל האמריקאי, ייושמו. התקווה היא שפעילות זו תיצור מערכת התראה אמינה יותר, שתאפשר גם להפחית את הנזק במקרי אמת, בהם אסטרואידים עלולים להתגלות ברגע האחרון.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.