בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » תחליף לדם. הפעם (אולי) באמת.

תחליף לדם. הפעם (אולי) באמת.

מאת גל ברק

יצירת דם מלאכותי תוכל לאפשר להתגבר על מגבלות רבות בשימוש בתרומות דם, ממחלות שיכולות לעבור בדם ועד לצורך בדם עצמו ושימורו. אולם נסיונות רבים ליצור דם מלאכותי נעשו בעבר, ואף אחד מהם לא צלח.

על פי ה- NewScientist, יתכן כי חומר חדש, הוא בעל פוטנציאל אמיתי להפוך לתחליף לדם אנושי. החומר, MP4 כינוייו, שונה במקצת מחומרים דומים שנוסו בעבר, אך למעשה דומה יותר מהם, לדם אנושי.

חומרים שנוסו בעבר, היו לרוב דלילים יותר מדם אדם, במטרה שלא יווצרו קשיים בהזרמתם במערכת הדם בגוף. בנוסף, החומרים שנוסו עד כה נטו לשחרר את החמצן בקלות, יחסית לדם אנושי.

לדברי ממציאי החומר החדש, דווקא תכונות אלו, שאמורות לעזור לשפר את תכונות התחליפים, פוגעות בתפקוד החומרים כתחליף לדם. לדבריהם, ההבדל בין החומרים לדם מפר את האיזון המוכר לגוף, וגורם לחומרים לפעול בצורה שאינה מספקת.
החומר החדש דומה יותר לדם אנוש, בשתי תכונות אלו, אך גם בגודל המולקולות המרכיבות אותו. המולקולות ב-MP4 גדולות מהמולקולות בתחליפי דם אחרים, והגודל מונע מהמולקולות לחדור בין תאים, ולגרום נזקים שנגרמים בשימוש בתחליפי דם אחרים.

בניסויים על אוגרים, אוגרים שאיבדו דם רב, הגיבו בצורה טובה יותר לקבלת התחליף, מאשר אף לקבלת דם ”אמיתי“. ניסוי מתקדם יותר, שנערך על חזירים, הראה כי לא מתקיימות תופעות לוואי שליליות, שאותם החוקרים בדקו, ואשר תחליפי דם קודמים לקו בהם.
ניסוי בשוודיה, בו היו מעורבים 20 חולים, כנראה השיג תוצאות חיוביות, כך עפ“י עורך המחקר. אך יש לציין כי מחקר זה ומסקנותיו עדיין לא פורסמו.

אם הטענות נכונות ובקרוב ניתן יהיה לייצר דם, במקום לקבלו מתרומות. זו תהיה התפתחות מאד משמעותית, ובעלת השלכות מרחיקות לכת על הטיפול בחולים אשר נזקקים או עלולים להזדקק לקבלת דם במהלך הטיפול.

הסיפור הזה סגור לתגובות כרגע.