בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il » אז מה זו רעידת אדמה?

אז מה זו רעידת אדמה?

מאת גל ברק

רעידות אדמה הן תוצאה של פעולה טבעית של כדור הארץ.
קרום כדור הארץ (מספר קילומטרים במקומות אחדים, עשרות בודדות באחרים) צף על פני איזור נוזלי יותר. אותו הקרום אינו קרום אחיד המכסה את פני כל כדור הארץ, אלא מורכב מ“קרומים“ שונים, אשר מכסים את פני כדור הארץ כולו, בערך כמו פאזל, והם נקראים הלוחות הטקטוניים.

הלוחות הטקטוניים אינם נייחים, אלא נעים מסיבות שונות. סיבה עיקרית, למשל, היא שקיעה של איזור קר (וכבד יותר) של החלק הימי בלוח אחד, המושך את כל הלוח איתו אל מתחת לוח אחר. תנועת הלוחות, אחת יחסית לשניה, היא, בממוצע, בגודל מילימטרים עד סנטימטרים בודדים בשנה.

אז איפה אנחנו בסיפור הזה?
השבר הסורי אפריקני, הוא הגבול בין הלוח האפריקאי (עליו רוב ישראל נמצאת) ללוח הערבי (ניתן לראות את מפת הלוחות כאן). שני הלוחות נעים לכיוון הלוח האירו-אסיאתי, אולם הלוח הערבי נע קצת מהר יותר. מסיבה זו, שני חלקיו של השבר, מחליקים אחד לצד השני.

כתבתי קודם שהלוחות נעים אחד ביחס לשני. אך צריך לציין שהתנועה, לרוב, אינה רציפה. חיכוך רב קיים בין הלוחות, ורק כשמצטבר מספיק כח כדי להזיז את הלוחות, הלוחות ינועו, ובבת אחת (לפעמים אף מספר מטרים).

ניתן לראות תמונות של קפיצות כאלו בעמוד הזה.

מאחר שמדובר על תנועה בקפיצות, אותן הקפיצות יכולות להיות מורגשות באיזורים נרחבים.
זוהי רעידת האדמה.

3 תגובות לסיפור ”אז מה זו רעידת אדמה?“

  1. מאת אמיר:

    שלום שמי אמיר ואני נורא מיתעניין ברעידות אדמה ורציתי לדעת כמה דברים כמו:
    *מה הנזק שגורמת רעידת?
    *כיצד ניתן להיתארגן לקראת רעידת אדמה?

  2. מאת גל ברק:

    הנזק שגורמת רעידת האדמה תלוי במספר גורמים, כאשר עוצמת ומיקום רעידת האדמה הם גורמים עיקריים, אך איכות הבניה והתשתיות משפיעים באופן ניכר גם כן, שכן בניה לקוייה מובילה בהכרח לסיכון רב יותר לקריסת מבנים. ניתן היה לראות זאת בבירור בשנים האחרונות, במקרים בהם רעידות אדמה פגעו במדינות בהן איכות הבניה היתה בעייתית, לעומת מדינות בהן תיכננו את המבנים לעמוד ברעידות האדמה.

    בשנה-שנתיים האחרונות התחילו להתארגן גם בארץ יותר ברצינות למקרה של רעידת אדמה. אחד הדברים שעשו הוא להוציא חוברת הדרכה לאוכלוסיה, שאותה ניתן להוריד (קובץ PDF) מדף באתר פיקוד העורף (הערה: הקישור באתר פיקוד העורף עובד רק באינטרנט אקספלורר). שם תוכל למצא הסברים כלליים, יחד עם הוראות להערכות והתנהגות במצב רעידת אדמה.

    אתר ממשלתי נוסף שעוסק בנושא הוא אתר ההיערכות למצבי אסון. האתר, עפ“י העמוד הראשי בו, נמצא בתהליך שדרוג, אבל עדיין תוכל למצא בו שאלות ותשובות נוספות הקשורות לרעידות אדמה, ומידע נוסף.

    קישור שלישי, שאליו לא הצלחתי להכנס, ומופיע בחוברת ההסברה מאתר פיקוד העורף, הוא http://www.education.gov.il/hasbara . אני משאיר אותו פה, למקרה שחוסר היכולת להכנס אליו הוא זמני.

  3. מאת נוקה:

    מעניין,אך מפחיד.