בלוג לנושאי מדע scienceblog.galbarak.co.il

”לילה לבן“ של מדע

20 בSeptember 2007 מאת גל ברק

לא כתבתי כאן המון זמן, ודילגתי על המון מחקרים, המצאות וחידושים מאד מעניינים, ביניהם אפילו מחקר שהשתתפתי בכתיבתו. אבל לאחרונה קיבלתי הודעה מדוברת משרד המדע, התרבות והספורט, המבקשת לפרסם אירוע בשם ”חכמים גם בלילה“ שהוא בעצם מעין לילה לבן של מדע, שייתקיים במספר מוסדות מדעיים בארץ, ביום שני ה- 24 לחודש.

אז קודם כל, בתור מי שחושב שהחינוך המדעי בארץ אינו מספק, וכך גם הדיאלוג עם הציבור בנושא, אני רוצה לברך על היוזמה. ועכשיו אעתיק לכם את ההודעה לעתונות כלשונה (הדגשים במקור, הקישורים מתוקנים) :

המשך »

ועכשיו זה כבר לא עניין זמני

04 בApril 2006 מאת גל ברק

החלטתי להפסיק את הכתיבה בבלוג מכל מיני סיבות (אישיות :) ) והצורך שלי בזמן שהשקעתי בבלוג, לעצמי. אין טעם לתת לו לגסוס באיטיות.
האתר ישאר זמין ומתוחזק, על כל החומר בארכיון שלו. עשרות הכניסות שעדיין יש ביום לארכיון האתר ישירות ממנועי החיפוש, מראה שעדין יש מי שמנצל את העבודה שלי מהעבר. אז בינתיים הוא נשאר פעיל :)

זה לא אומר שאני לא אכתוב בעתיד אי פעם שוב בבלוג, אבל זה אומר שאם אתם בין הבודדים שנכנסים בתדירות גבוהה כדי לבדוק אם יש משהו חדש… אין טעם. אני לא מתכוון לעדכן אותו בקרוב (אגב, למקרה כזה, יש RSS feed :) ).

כל מי שיש לו שאלות, הערות, תוספות בנושא הבלוג (או סתם רוצה להגיד משהו), מוזמן ליצור איתי קשר (הכתובת נמצאת למטה בדף הזה). בנושאי מדע, עדיין תוכלו למצא אותי (ורבים אחרים שעוזרים) בפורום מדע, טכנולוגיה וטבע בפרש.

גל

מהם הסוגים השונים של השפעת, ומה מבדיל את ה- H5N1 מנגיפי שפעת אחרים?

23 בMarch 2006 מאת גל ברק

נכתב במקור כתשובה לשאלה שנשאלה בפורום מדע, טכנולוגיה וטבע בפרש. העיסוק הוא בשאלה שבכותרת ובסיווג של סוגי השפעת השונים, בהקשר של המאמר הזה (שמומלץ לקרא כרקע לשאלה).

אחד הסיווגים של נגיפי השפעת, שרובנו כבר מכירים מהעתונות, מבוצע ע“י התייחסות לשני חלבונים הנמצאים על מעטפת תא השפעת: המגלוטינין (H) וניורומינידאז (N). חלבונים אלו משמשים את המערכת החיסונית שלנו לזיהוי הנגיף, אולם הם גם משתנים באופן תכוף ולכן בעצם כאשר אנו חולים בשפעת, איננו מתחסנים מפני כל מחלות השפעת בעתיד. ישנם לא מעט כאלו (ועוד יותר, צירופים). מדוע מתרכזים כיום כל כך ב- H5N1? ואיך זה שדווקא נגיף זה, שאינו משתנה (נשאר H5N1) בעופות, הוא זה שמדאיג אותנו?

המשך »

ניסוי הסדק הכפול - מה הולך פה?!

18 בMarch 2006 מאת גל ברק

מתוך הסרט ”what the blip do we know?!”. סרטון מונפש המתאר את אחד הניסויים המסקרנים, המוזרים והפשוטים ביותר בפיזיקה (צירוף נדיר), ניסוי הסדק הכפול. לא ראיתי את הסרט, אבל הסרטון הזה, שזמין להורדה גם באתר של הסרט, מסביר את הדילמה בצורה מאד יפה.
מומלץ גם למי שכבר מכיר את הנושא :)

Space Technology 5 - טכנולוגיות חלליות עתידיות במשימה שתשוגר בימים הקרובים

16 בMarch 2006 מאת גל ברק

בימים הקרובים אמורה להיות משוגרת משימת ה- Space Technology 5, או בקיצור ST5. זוהי עוד משימה משרשרת המשימות המסתמכים על לווינים וחלליות שנבנו ונבנים במיוחד כדי לבדוק טכנולוגיות חדשות. המשך »

האם באמת אבד הכלח על דלק מאובנים?

10 בMarch 2006 מאת גל ברק

תחזיות שונות מהשנים האחרונות מעלות תמונה מדאיגה לגבי כמויות משאבי האנרגיה העומדים לרשותנו. המשאבים המנוצלים והפופולריים ביותר, שניתן לסכמם ב“דלק מאובנים“ (נפט, פחם וכ‘ו) מתמעטים, וכל הזמן צריך להפעיל שיטות מתוחכמות יותר כדי למצא אותם ולהפיקם. בו בזמן, אלו הם גם מקורות זיהום משמעותיים מאד. המשך »

ניתוח עם זרועות רועדות

05 בMarch 2006 מאת גל ברק

אם יספרו לכם שאת הניתוח שאתם מיד נכנסים אליו יבצע רובוט עם זרועות רועדות, זה קרוב לודאי לא ינסוך בכם בטחון רב. אולם זה בדיוק מה שמתכננים מדענים בריטים לעשות בניתוחי לב בעתיד הלא רחוק. המשך »